Nie jestem grafikiem, a narysowanie prostej kreski od linijki stanowi dla mnie wyzwanie. Nie mogę i nie chcę być ekspertem we wszystkim, ale wiem jakie powinno być logo firmy, aby było odpowiednie pod kątem marketingowym i sprzedażowym.
Logo, które widzisz na blogu marketingowym, jest bardzo proste i czytelne. Nawiązuje do dominującego koloru na blogu (purpura). Mogłabym dodać akcent pod kątem sprzedaży lub marketingu, ale im więcej dodatków do logo, tym trudniej jest zbudować identyfikację marki.
Logo firmy nie ulega częstym zmianom. Może być odświeżane z biegiem czasu, ale nie powinno ulegać radykalnej zmianie o 180 stopni, dlatego musi być od razu idealnie zaprojektowane. Logo firmy będzie pojawiać się na stronie internetowej, wizytówkach, papierze firmowym, fakturach i produktach.
Poniżej przedstawiam znane logo marek. Oczywiście jest ich znacznie więcej, ale na potrzeby wyjaśnienia, dlaczego logo firmy jest takie ważne, ta ilość nam wystarczy.
Co rzuca Ci się w oczy, gdy patrzysz na te loga? Spokojnie pomyśl, a później zobacz, czy nasze spostrzeżenia się pokrywają.
Im więcej kolorów, skomplikowanych wzorów i innych bajerów, tym trudniej logo kotwiczy się w pamięci. Logo musi być na tyle proste, że osoba, która je zobaczy przynajmniej raz, będzie w stanie je narysować ołówkiem. Zobacz, jakie proste są loga znanych marek, i nie jest to bez powodu.
Dzięki temu, że logo jest proste, łatwo je zastosować we wszystkich istotnych dla biznesu elementach (wizytówki, pieczątki, faktury itd.). Nie ma sensu komplikować sobie i klientom życia. Proste, ale schludne logo w zupełności wystarczy, o czym najlepiej świadczą znane marki.
To, że teraz sprzedajesz pączki, nie oznacza, że za rok nie zaczniesz budować domów z bali czy prowadzić szkoły tango. Logo na stronie internetowej może sugerować branżę, ale czy do każdej branży będziesz otwierać nową firmę? Oczywiście, możesz, ale mając uniwersalne logo firmy, nie ograniczasz sobie profilu działalności.
Nigdy nie możesz być pewny, co będziesz robił w przyszłości, więc lepiej zaprojektować jedno uniwersalne logo dla firmy niż później znowu płacić za projekt. Zresztą, gdy zobaczysz logo mojej firmy, to w życiu nie pomyślisz, że to marka świadcząca usługi marketingowe (nie używam określenia ”Agencja Marketingowa”).
Nie jestem grafikiem, a odnośnie loga dla firm wypowiadam się z punktu widzenia marketingu. W moim zespole są graficy, którzy ogarniają takie tematy. Ja w tej kwestii mam dwie lewe ręce.
Jeśli chodzi o moje własne projekty biznesowe, to logo jest projektowane przez nas. Jeśli wykonujemy tworzenie stron internetowych, to logo wykonuje już profesjonalna firma, z którą współpracuję, i zawsze trafiają w "smak" klienta. U nas cena za logo startuje od 300 zł netto, a czas realizacji wynosi do 7 dni roboczych.
Za logo można zapłacić kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Nie jestem ekspertem w tym temacie, i być może jest jakaś ogromna różnica między logiem za kilkaset złotych, a za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Osobiście nigdy bym aż tyle za logo nie zapłacił.
300-500 zł netto za logo, jest moim zdaniem do zaakceptowania. Najwięcej pewnie zapłaciłbym 1000 zł netto, ale to już w przypadku kompleksowej usługi, czyli projektowania również loga pod kątem papieru firmowego, wizytówek i strony internetowej oraz loga w kilku wariantach kolorystycznych. Taka full wypas opcja 🙂 .
Logo Marketingowego Wsparcia Twojego Biznesu Rikona.pl kosztowało ponad 2000 zł netto, więc delikatnie przegiąłem pałeczkę z budżetem 🙂 . Kilka miesięcy pracy i ponad 50 propozycji wylądowało w koszu, nim udało mi się wraz z zespołem doszlifować logo marki.
Dlaczego właśnie twarz kota znajduje się w logo firmy świadczącej usługi marketingowe? Skąd pomysł na połączenie dwóch twarzy? To temat na zupełnie inną historię, o której opowiem w swoim czasie 🙂 .
Pomagam przedsiębiorcom z całej Polski rozkręcić marketing i sprzedaż na kocurowo wysoki poziom.
Polityka prywatnościKocurMarketingu.pl - Wszelkie Prawa Zastrzeżone